Några tankar om ungdomar och AI

Skolan har genomgått en snabb digitalisering och just nu går debatten varm om huruvida resultatet är bra eller dåligt. Nästa steg i denna resa kommer bli AI. Ingen har väl missat chatGPTs intåg och det faktum att hemuppgiften verkar vara på väg att dö ut nu när ungdomarna inte behöver skriva uppsatsen själv.

Jag använder både chatGPT och andra AI-verktyg en hel del i mitt arbete. Jag är i ett utforskande skede där experimenterande, nyfikenhet och glädje driver mig. Idéer föder idéer och AI bidrar definitivt till min egen kreativa förmåga. Jag noterar också att det är helt nödvändigt att jag kan ämnet och området jag bollar med AI för att kunna faktagranska och kontrollera att chatGPT inte kommer med rena felaktigheter. Faktagranska och tänka kritiskt runt vad chatGPT spottar ur sig kan både du och jag göra, tack vare att vi samlat på oss erfarenhet och kunskap under många år av arbete innan AI kom.

När AI finns överallt i samhället, hur blir det då för nästa generation som inte redan samlat på sig så mycket kunskap och egna upplevelser? Vi ser redan att läs- och skrivförmågan sjunker bland våra barn. De växer upp i ett överflöd av information där det blir allt svårare att skilja fakta från rent trams. Kritiskt tänkande, att kunna förstå texter och komplicerade resonemang, egen kunskap och förmågan att reflektera är avgörande för att inte helt gå vilse.

Ungdomar måste först skapa sig en egen kunskapsbas och kunna uttrycka sina resonemang och tankar på egen hand innan de ber AI göra det åt dem.

Nästa generation kommer definitivt behöva kunna AI när de tågar ut i arbetslivet. Det kanske kommer vara en självklarhet att nyttja AI för att jobba smartare? Då behöver de lära sig behärska dessa verktyg. Samtidigt tror jag inte att vi ska vara för ivriga med att låta dem använda AI medan de går i grundskolan och vi ska iaktta försiktighet även under gymnasieåren. Ungdomar måste först skapa sig en egen kunskapsbas och kunna uttrycka sina resonemang och tankar på egen hand innan de ber AI göra det åt dem. Användandet av AI får inte beröva dem möjligheten att hitta sin egen röst, sin inre kreativitet och sitt unika uttryckssätt. Det vore förödande för dem som individer och för mänskligheten som helhet. Mänskligt skapande är en livsviktig källa till tillfredsställande och glädje och främjar hela samhället. Vår skaparkraft ska inte outsourcas till AI bara för att det går eller för att det i stunden ger ett snabbare resultat.

Jag kanske har en helt annan åsikt om några månader eller år, vad vet jag. Jag kanske kommer fnysa åt denna text och undra hur jag kunde vara så defensiv. Missförstå mig inte – jag är inte alls fientlig mot AI, tvärtom. Här och nu tänker jag ändå hävda att borde vi dra lärdom av vår snabba digitalisering i skolorna och inte bara köra på med ny teknik för att den finns. Vi måste också se till att alla, vuxna som barn, fortsätter lära sig och inte låter sina förmågor förfalla i ett alltför stort beroende av AI. Det är precis som med andra hjälpmedel; elcykeln tar oss snabbare och med mindre ansträngning från hemmet till jobbet men berövar oss fysisk aktivitet, som vi då måste se till att få på annat håll.

AI gör oss snabbare och hjälper oss skapa mer med mindre ansträngning, men vi vet inte ännu vad som kanske går förlorat.

AI gör oss snabbare och hjälper oss skapa mer med mindre ansträngning, men vi vet inte ännu vad som kanske går förlorat. Vi måste vara vaksamma på detta och kompensera. Vi måste rusta våra unga med kunskap och förmågor så de själva kan nytta AI på ett klokt sätt, utan att det tar något ifrån deras utveckling eller kreativitet.

Vad tänker du? Vad blir du nyfiken på att lära dig mer om och vad vill du kunna om AI för att guida ditt barn på bästa sätt?


PS – denna text är 100% chatGPT-fri.